سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تولد حضرت زینب (سلام علیها)را به عموم شیعیان تبریک عرض میکنیم - عصر اختناق



مرقد و مزار عقیله بنى هاشم زینب کبرى علیه السلام 
یکى از زیارتگاههاى بسیار مهم و مورد توجه همه مذاهب اسلامى در دمشق ، مرقد و آرامگاه زینب کبرى ، دختر امیرالمومنین علیه السلام است که همواره خیل مشتاقان و ارادتمندان بانوى فداکار و بزرگ وار از سرزمین هاى اسلامى به ویژه ایران ، باى زیارت قبر او عازم این سرزمین هستند.
(زینب کبرى )ملقب به ام کلثوم در سال ششم هجرى - پس از صلح حدیبیه - و دو سال بعد از تولد حسین ابن على علیه السلام پا به عرصه وجود گذاشت ، محیطى که او در آن رشد کرد مهبط جبرئیل امین و جایگاه وحى سرمدى بود و روزى که خداوند به رسولش فرمان داد تا تمامى درهایى که به مسجدالنبى صلى الله علیه و آله باز مى شدند را مسدود کند، زادگاه او را مستثنى ساخت . مادرش پاره تن رسول الله صلى الله علیه و آله ، پدرش ‍ بهترین صحابه و نخستین مرد مسلمان در اسلام ؛ و خاندان او افضل خاندان عالم بود که خداوند متعال رجس و پلیدى را از آنان دور کرده و تحت (کسا) رسولش ، در ظل حمایت خویش وارد ساخته بود.
زینب علیه السلام تحت تربیت چنین خاندان استثنائى رشد کرد. از همان ابتدا با مصیبتهاى فراوانى روبرو شد که تحمل آن بر بسیارى امکان پذیر نبوده و نخواهد بود. زینب علیهاالسلام پس از آن که به سن ازدواج رسید، طبق گفته رسول خدا صلى الله علیه و آله که روزى به فرزندان على علیه السلام و جعفر نگاه کرده و فرموده بود: دختران ما براى پسران ما و پسران ما براى دختران ما؛ از میان آن همه خواستگارانى که داشت به همسرى برادرزاده اش ، عبدالله بن جعفربن ابیطالب علیه السلام - که پنج سال از او بزرگتر بود- درآمد. زینب کبرى علیهاالسلام در فاجعه کربلا دهها تن از بهترین و عزیزترین کسانش را از دست داد.
آن معصومه فداکار پس از چند روز توقف در دمشق ، همراه سایر زنان اهل بیت و کاروان اسراى کربلا به مدینه بازگشت و چنانچه خواهیم گفت در واقعه حره به سال 62 هجرى و یا سال قحطى مدینه ، همراه عبدالله جعفر که در دمشق زمین هایى داشت به این شهر مهاجرت و در همان جا وفات یافت .
قریه اى که حضرت زینب علیهاالسلام در آن مدفون هستند در گذشته به راویه و اکنون به زینبیه مشهور است . در حال حاضر این قریه به شهر متصل و در هفت کیلومترى شرق دمشق قدیم به طرف فرودگاه واقع مى باشد.
در خیابان اصلى این شهرک از دور، گنبد و ماذنه هاى مقبره آن بانوى گرامى و دخت امام على علیه السلام دیده مى شود. گنبد این مرقد طلائى است و در سمت شرقى و غربى آن دو مناره کاشیکارى شده قرار دارد.
در مدخل در غربى حرم و سمت راست آن داخل اطاق کوچکى سه قبر وجود دارد که یکى از آنها قبر آیه الله سید حسین یوسف مکى عاملى متوفى 1397 هجرى و دیگرى مرحوم محسن الامین عاملى ، صاحب تالیف معروف اعیان الشیه و سومین آنها نیز دختر میرزا تقى بهبهانى مى باشد.
فضاى حرم حضرت زینب و صحن آن بصورت مربع مستطیل مى باشد که شبستان و گنبد و حرم در وسط آن قرار گرفته و داراى چهار در ورودى مى باشد سقف شبستان و حرم از سه قسمت تشکیل شده که به صورت پله اى بر روى هم قرار دارند و گنبد نیز در وسط آن قرار یافته است . بر روى این گنبد آیاتى از قرآن نوشته شده و طلاکارى آن در سالهاى اخیر به وسیله ایران انجام شده است .
در سمت شرق صحن مطهر، مصلاى زینبیه به همت آیه الله فهرى زنجانى نماینده مقام معظم ولى فقیه در سوریه ساخته شده و مراسم نماز جماعت ، دعاى کمیل و نماز جمعه در آن برقرار مى گردد. این شبستان بسیار بزرگ مى باشد. مساحت کل صحن ، حرم و سایر مراکز وابسته حدود ده هزار متر مربع است . در حرم جمعا 114 اطاق وجود دارد که 64 اطاق آن در صحن بزرگ و بقیه در صحن دوم و حسینیه هاى اطراف است .




مقبره آن بانوى بزرگوار زینب کبرى علیهاالسلام در وسط حرم با ضریحى نقره اى و اطراف آن هشت ستون کاشیکارى شده که گنبد حرم بر آن استوار شده وجود دارد. دیوارهاى حرم مطهر تا نصف آن سنگ سفید و بقیه آئینه کارى بوده و جلوه اى از هنر و معمارى ایرانى اسلامى است . بناى داخل و خارج حرم و همچنین مناره ها و گنبد از حدود بیست سال پیش است ولى توسعه هاى اطراف صحن و تزئینات انها همگی از طرف جمهوری اسلامی درست شدهاست





ای زینب ای  شکوفه  گلزار  عاشقی              صبرت رهی گشوده به اسرار عاشقی




 



از خطبه ی بلیغ  تو  عالم  شنیده اند               شور  حماسه ی تو  و  تکرار  عاشقی




 



صدها دل است بسته به بند کلام  تو               فاتح ترین ، به  عرصه ی پیکار عاشقی




 



پنداشتم که اول آسودگیست  عشق               پندار  من  به  باد شد  از کار  عاشقی




 



وقتی به بند دیدمت ای عاشق غریب              چون  لاله های  تشنه و تبدار عاشقی




 



فردا به دامنت برسد کاش لحظه  ای              دستی  چنین تهی  و  خریدار عاشقی



نوشته شده توسط : سعید گنج خانی

نظرات ديگران [ نظر]


:لیست کامل یاداشت ها  :